Ina Sterkenburg wint 1000 Euro

Ina Sterkenburg uit Wildervank wint 1000 euro van Kracht van de Veenkoloniën: ‘Nu kunnen we een kas kopen’

Videostream klik hier van prijsuitrijking. ( 2.02.16 start interview)

Mannus van der Laan • 24 oktober 2020, 20:47 • Groningen (Bron Nieuwsblad van het Noorden)

Ina Sterkenburg. Foto: Niesco Dubbelboer (Bron Nieuwsblad van het Noorden)

Tijdens een online bewonersconferentie van de Kracht van de Veenkoloniën vielen zaterdagmiddag twee bewonersinitiatieven in de prijzen: Stichting Voor Door uit Wildervank en Nieuw-Weerdinge Gezond. Beide ontvangen 1000 euro. Ina Sterkenburg (44) van Stichting Voor Door in Wildervank vertelt.

Gefeliciteerd!

,,Dank u wel. We hadden er helemaal niet op gerekend. Het was een complete verrassing, maar het is wel heel erg leuk.’’

Wat doet Stichting Voor Door?

,,Wij proberen sociale armoede te bestrijden. We heten eenzame mensen – jong en oud – in ons pand een warm welkom. We eten samen en bereiden de maaltijd dat gezamenlijk voor. Ook verbouwen we groenten en fruit in onze eigen tuin.’’

Hoe lang bestaan jullie al?

,,Officieel zijn we in 2016 begonnen. Toen hebben we een stichting opgericht. Daarvoor waren we ook al bezig. Met een stichting kun je meer bekendheid krijgen. Dat zie je nu ook gebeuren.’’

Wat gaan jullie met het geld doen?

,,We gaan nieuwe kookspullen aanschaffen. Op sommige dagen, zoals op vrijdagavond buiten coronatijd, zitten we wel met twintig mensen aan tafel. We hebben nieuwe pannen nodig en enkele oude zijn aan vervanging toen. In de tuin willen we een kas, zodat we het assortiment aan groenten en fruit kunnen uitbreiden. Het wordt dus goed besteed.’’

Prijsvraag

De prijsvraag was in het kader van het grotere fonds Kiem en Zaaigeld dat de Kracht van de Veenkoloniën beschikbaar heeft. Daar kunnen bewonersinitiatieven tot 3000 euro aanvragen voor het opstarten van projecten die zijn gericht op positieve gezondheid.