Laatste Nieuws

1 september 2021, zie laatste nieuws ook Facebook,

Dagbesteding, (nieuw).

Sinds een aantal maanden bieden wij de mogelijkheid voor dagbesteding.
Dit kan bij ons 4 dagen in de week, namelijk van maandag tot en met donderdag.
VoorDoor is een stichting waarin de mensen in hun eigen kracht worden gezet.
Mensen voelen zich op hun gemak bij ons, ze worden geaccepteerd hoe ze zijn en wie ze zijn.
Iedereen is hier gelijk, er wordt niet gekeken naar de hoogte van je IQ score, maar naar wie je zelf bent.
Je wordt gemotiveerd om de dingen te doen die je wilt doen, die je wilt leren en die je wilt ontwikkelen.
Wil je een dag niets doen, dan mag dit ook en wordt je hierop niet aangekeken.
Als mensen bij ons komen dan krijgen ze een warm gevoel.
Een fotograaf van de KRO/NCRV is eens bij ons geweest en benoemde het volgende:
“Hier hangt een sfeer van warmte, geborgenheid en is familiar. Dit is een sfeer die kan je verder niet uitleggen, maar die moet je voelen.”
Daarom nodigen wij u graag uit om eens langs te komen om het zelf te ervaren.
Wij bieden verschillende activiteiten om de dag mee te vullen, dit zijn onder andere:
  • Schilderen
  • Handwerken
  • Houtbewerken
  • Recyclen
  • Tuinieren
  • Meubels opknappen
  • Hout kloven
  • Lunch voorbereiden
  • etc..
Buiten deze activiteiten zorgen wij ook voor dat er aandacht wordt besteed aan de persoonlijke hygiëne, etiquette (Van deze tijd), een goed gesprek en een plek waar mensen zichzelf ook kunnen ontplooien en ontdekken wat ze willen. Ze worden gestimuleerd om dingen te ondernemen, maar worden niet gedwongen. Dit is de kracht van VoorDoor.
VoorDoor is niet in één woord of één zin te omschrijven, we zijn heel divers. Misschien hebben we niet eens alles benoemt, Maar mocht u nieuwsgierig  zijn geworden of heeft u meer vragen, dan kunt u altijd langs lopen. De deur staat altijd open en de koffie staat klaar om gezet te worden (verse koffie is altijd lekkerder). Uiteraard nemen wij alle corona maatregelen in acht.

25 oktober 2020, zie laatste nieuws ook Facebook,

Ina Sterkenburg uit Wildervank wint 1000 euro van Kracht van de Veenkoloniën: ‘Nu kunnen we een kas kopen’

Videostream klik hier van prijsuitrijking. ( 2.02.16 start interview)

Mannus van der Laan • 24 oktober 2020, 20:47 • Groningen (Bron Nieuwsblad van het Noorden)

Ina Sterkenburg. Foto: Niesco Dubbelboer (Bron Nieuwsblad van het Noorden)

Tijdens een online bewonersconferentie van de Kracht van de Veenkoloniën vielen zaterdagmiddag twee bewonersinitiatieven in de prijzen: Stichting Voor Door uit Wildervank en Nieuw-Weerdinge Gezond. Beide ontvangen 1000 euro. Ina Sterkenburg (44) van Stichting Voor Door in Wildervank vertelt.

Gefeliciteerd!

,,Dank u wel. We hadden er helemaal niet op gerekend. Het was een complete verrassing, maar het is wel heel erg leuk.’’

Wat doet Stichting Voor Door?

,,Wij proberen sociale armoede te bestrijden. We heten eenzame mensen – jong en oud – in ons pand een warm welkom. We eten samen en bereiden de maaltijd dat gezamenlijk voor. Ook verbouwen we groenten en fruit in onze eigen tuin.’’

Hoe lang bestaan jullie al?

,,Officieel zijn we in 2016 begonnen. Toen hebben we een stichting opgericht. Daarvoor waren we ook al bezig. Met een stichting kun je meer bekendheid krijgen. Dat zie je nu ook gebeuren.’’

Wat gaan jullie met het geld doen?

,,We gaan nieuwe kookspullen aanschaffen. Op sommige dagen, zoals op vrijdagavond buiten coronatijd, zitten we wel met twintig mensen aan tafel. We hebben nieuwe pannen nodig en enkele oude zijn aan vervanging toen. In de tuin willen we een kas, zodat we het assortiment aan groenten en fruit kunnen uitbreiden. Het wordt dus goed besteed.’’

Prijsvraag

De prijsvraag was in het kader van het grotere fonds Kiem en Zaaigeld dat de Kracht van de Veenkoloniën beschikbaar heeft. Daar kunnen bewonersinitiatieven tot 3000 euro aanvragen voor het opstarten van projecten die zijn gericht op positieve gezondheid.